Program stacjonarnych studiów pierwszego stopnia obowiązujący od roku akademickiego 2019/2020 na kierunku filologia polska w ramach specjalności „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej"
Każdy student, który planuje odbyć trzyletnie studia pierwszego stopnia na kierunku filologia polska w ramach specjalności „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej" i uzyskać tytuł zawodowy licencjata, musi zaliczyć co najmniej 180 punktów ECTS.
Program studiów stacjonarnych - studia I stopnia
Rok studiów: I
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć- liczba godzin | Razem -liczba godzin | Punkty ECTS | Forma zaliczenia | ||||||
Wykład | Konwersatorium | Seminarium | Ćwiczenia | Lektorat | Warsztat | Praktyki | ||||
Podstawy przygotowania i edycji tekstu
|
|
|
| 15 |
|
|
| 15 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Wstęp do językoznawstwa synchronicznego
|
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza o kulturze (ćw. Słowo w kulturze) | 30 |
|
| 30 |
|
|
| 60 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
Tradycje antyczne i biblijne w literaturze
|
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Literatura i kultura epok dawnych |
|
| 60 |
|
|
| 60 | 8 | Egzamin | |
Poetyka z elementami teorii literatury |
|
| 60 |
|
|
| 60 | 6 | Egzamin | |
Korespondencja sztuk: literatura – muzyka |
|
| 15 |
|
|
| 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę | |
Korespondencja sztuk: literatura – sztuki plastyczne |
|
| 15 |
|
|
| 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę | |
Kultura języka polskiego | 60 |
|
| 60 |
|
|
| 120 | 10 | Egzamin |
Gramatyka opisowa języka polskiego | 60 |
|
| 60 |
|
|
| 120 | 10 | Egzamin |
Łacina w dziejach języka polskiego | 30 |
|
|
|
|
|
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Historia filozofii | 60 |
|
|
|
|
|
| 60 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Lektora języka nowożytnego |
|
|
|
| 60 |
|
| 60 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ogólnouniwersytecki spoza kierunku studiów | 30 | 30 |
| 30 |
|
|
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Technologie informacyjne |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Szkolenie BHP |
|
|
| 4 |
|
|
| 4 | 0,5 | Zaliczenie |
Podstawy ochrony własności intelektualnej |
|
|
| 4 |
|
|
| 4 | 0,5 | Zaliczenie |
Rok studiów: II
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć- liczba godzin | Razem -liczba godzin | Punkty ECTS | Forma zaliczenia | ||||||
Wykład | Konwersatorium | Seminarium | Ćwiczenia | Lektorat | Warsztat | Praktyki | ||||
Literatura i kultura romantyzmu |
|
| 60 |
|
|
| 60 | 8 | Egzamin | |
Literatura i kultura po 1864 r. |
|
| 60 |
|
|
| 60 | 8 | Egzamin | |
Wprowadzenie do językoznawstwa diachronicznego | 30 |
|
| 30 |
|
|
| 60 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Analiza porównawcza tekstów literackich |
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3,5 | Zaliczenie na ocenę | |
Językowe aspekty przekładu |
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3,5 | Zaliczenie na ocenę | |
Media elektroniczne w warsztacie filologa |
|
|
|
| 15 |
| 15 | 2 | Zaliczenie na ocenę | |
Komparatystyka |
|
|
| 60 |
|
|
| 60 | 8 | Egzamin |
Lektorat języka nowożytnego |
|
|
| 60 |
|
| 60 | 2 | Zaliczenie na ocenę | |
Lektorat języka nowożytnego |
|
|
|
| 60 |
|
| 60 | 2 | Zaliczenie na cenę |
Przedmiot ogólnouniwersytecki spoza kierunku studiów | 30 | 30 |
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Wychowanie fizyczne |
|
|
| 60 |
|
|
| 60 | 0 | Zaliczenie |
Specjalizacje (do wyboru) | ||||||||||
Specjalizacja: filologia dla mediów | ||||||||||
Język reklamy |
|
|
| 15 |
|
|
| 15 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Język mediów |
|
|
| 15 |
|
| 15 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę | |
Język filmu |
|
|
| 15 |
|
|
| 15 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Retoryka w komunikowaniu publicznym |
|
|
| 30 |
|
| 30 | 3 | Egzamin | |
Wprowadzenie do nauki o mediach | 15 |
|
|
|
|
| 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę | |
Sztuka prezentacji i emisja głosu |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Polonista na rynku mediów |
|
|
| 15 |
| 15 |
| 15 | 2,5 | Zaliczenie na ocenę |
Poetyka i krytyka reklamy |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Egzamin |
Specjalizacja: edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów | ||||||||||
Funkcjonowanie wydawnictwa Organizacja, marketing, prawo autorskie |
|
|
| 15 |
|
|
| 15 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Informacja naukowa w pracy redaktora i edytora |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Redakcja językowa tekstu I |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie do edytorstwa |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 4 | Egzamin |
Historia edycji polskiej literatury pięknej |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 4 | Egzamin |
Wprowadzenie do edytorstwa leksykograficznego | 15 |
|
|
|
|
|
| 15 | 1,5 | Egzamin |
Specjalizacja nauczycielska | ||||||||||
Pedagogika dla nauczycieli | 30 |
|
|
|
|
|
| 30 | 1 | Egzamin |
Psychologia dla nauczycieli | 30 |
|
|
|
|
|
| 30 | 1 | Egzamin |
Psychologia |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Literatura dla dzieci i młodzieży |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Egzamin |
Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie literackie |
|
|
| 40 (w tym 10 godz. praktyk śródrocznych) |
|
|
| 40 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe) |
|
|
| 40 (w tym 10 godz. praktyk śródrocznych) |
|
|
| 40 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Dydaktyczny warsztat polonisty z elementami edukacji medialnej |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Specjalizacja glottodydaktyczna | ||||||||||
Gramatyka funkcjonalna języka polskiego jako obcego | 15 |
|
|
|
|
|
| 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Pedagogiczne aspekty warsztatu lektora |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Pedagogika dla nauczycieli | 30 |
|
|
|
|
|
| 30 | 1 | Egzamin |
Psychologia dla nauczycieli | 30 |
|
|
|
|
|
| 30 | 1 | Egzamin |
Psychologia |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Psychologiczny warsztat nauczyciela polonisty |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Teoretyczne założenia opracowywania materiałów glottodydaktycznych |
| 30 |
|
|
|
|
| 30 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Język polski jako język obcy |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Podstawy lingwistyki stosowanej | 15 |
|
|
|
|
|
| 15 | 0,5 | Zaliczenie na ocenę |
Język polski jako język drugi | 15 |
|
|
|
|
|
| 15 | 0,5 | Zaliczenie na ocenę |
Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie literackie |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe) |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Specjalizacja translatorska | ||||||||||
Podstawy translatoryki |
|
| 30 |
|
|
| 30 | 2,5 | Zaliczenie na ocenę | |
Redakcja tekstu tłumaczonego |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Warsztat stylistyczny, część 1 |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Gramatyka kontrastywna |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Literatura światowa |
| 30 |
|
|
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Translatorium, część 1 |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 4 | Egzamin |
Rok studiów: III
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć- liczba godzin | Razem -liczba godzin | Punkty ECTS | Forma zaliczenia | ||||||
Wykład | Konwersatorium | Seminarium | Ćwiczenia | Lektorat | Warsztat | Praktyki | ||||
Literatura i kultura lat 1918-1945 |
|
| 30 |
|
|
| 30 | 5 | Egzamin | |
Literatura i kultura lat 1945-1989 |
|
| 30 |
|
|
| 30 | 5 | Egzamin | |
Literatura i kultura najnowsza (po 1989 r.) | 30 |
|
|
|
|
|
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Literatury europejskie w ujęciu porównawczym | 30 |
|
| 60 |
|
|
| 90 | 7 | Egzamin |
Seminarium licencjackie oraz egzamin licencjacki |
|
| 60 |
|
|
|
| 60 | 10 | Egzamin |
Komparatystyka mediów (drukowanych, audiowizualnych, cyfrowych) |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 4 | Egzamin |
Bloki A, B, C, (rotacyjnie) A. A1. Teoria i historia sztuk pięknych w kontekście porównawczym A2. Warsztaty artystyczne (przekład intersemiotyczny, porównawcza analiza sztuk i wersji przekładów) B. B1. Teoria mediów z elementami historii i metodologii badań medialnych B2. Warsztaty medialne (przekład medialny, porównawcza analiza mediów i wersji przekładów) C. C1. Teoria i metodologia pisania o sztuce C2. Warsztat pisarski (pisanie eseju krytycznego, naukowego o sztuce) | 30 |
|
|
|
| 30 |
| 60 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Lektorat języka nowożytnego |
|
|
| 60 |
|
| 60 | 2 | Zaliczenie na ocenę | |
Egzamin certyfikacyjny z języka obcego, poziom B2 |
|
|
|
|
|
|
|
| 2 | Egzamin |
Przedmiot ogólnouniwersytecki spoza kierunku studiów | 30 | 30 |
| 30 |
|
|
| 30 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
Wychowanie fizyczne |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 0 | Zaliczenie |
Praktyki kierunkowe |
|
|
|
|
|
| 40 | 40 | 2 | Zaliczenia |
Specjalizacje (do wyboru) | ||||||||||
Specjalizacja: filologia dla mediów | ||||||||||
Argumentacja w działaniu: warsztaty z debat i negocjacji |
|
|
| 30 |
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę | ||
Laboratorium badawcze |
|
|
|
|
| 15 |
| 15 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Scenariusze dzieł filmowych |
|
|
| 30 |
|
| 30 | 3 | Egzamin | |
Literackie konteksty Internetu |
|
| 15 |
|
|
| 15 | 2 | Zaliczenie na ocenę | |
Warsztat autor mediów społecznościowych |
|
|
|
|
| 15 |
| 15 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Kształtowanie wizerunku publicznego |
|
|
| 15 |
|
|
| 15 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Twórcze pisanie |
|
|
|
|
| 15 |
| 2 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Specjalizacja: edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów | ||||||||||
Dzieje edycji książki | 30 |
|
|
|
|
|
| 30 | 3 | Egzamin |
Komputerowa edycja i przygotowanie językowe tekstu do druku |
|
|
|
| 15 |
| 15 | 2 | Zaliczenie na ocenę | |
Redakcja językowa tekstu II |
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę | |
Historia polskich edycji literatury powszechniej (wraz z elementami translatologii) |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 4 | Egzamin |
Typografia i projektowanie książki |
|
|
|
| 15 |
| 15 | 2 | Zaliczenie na ocenę | |
Specjalizacja nauczycielska | ||||||||||
Pedagogiczny warsztat nauczyciela polonisty |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Psychologiczny warsztat nauczyciela polonisty |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne |
|
|
|
|
|
| 40 | 40 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe w szkole podstawowej |
|
|
|
|
|
| 120 | 120 | 4 | Egzamin |
Emisja głosu i technika mowy |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Gatunki wypowiedzi w szkole. Warsztat dla nauczycieli |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Specjalizacja glottodydaktyczna | ||||||||||
Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Egzamin |
Język polski jako język obcy |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 1,5 | Zaliczenie na ocenę |
Testowanie i certyfikacja języka polskiego jako obcego |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Język polski poza granicami kraju | 15 |
|
|
|
|
|
| 15 | 0,5 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyki glottodydaktyczne |
|
|
|
|
|
| 40 | 40 | - | Zaliczenie na ocenę |
Opracowywanie i redakcja materiałów glotto dydaktycznych |
| 30 |
|
|
|
|
| 30 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne |
|
|
|
|
|
| 40 | 40 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe w szkole podstawowej |
|
|
|
|
|
| 120 | 120 | 4 | Egzamin |
Emisja głosu i technika mowy |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Specjalizacja translatorska | ||||||||||
Historia przekładów literackich |
| 30 |
|
|
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Translatorium, część 2 |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 4 | Egzamin |
Warsztat stylistyczny część 2 |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Translatorium, część 3 |
|
|
|
|
| 30 |
| 30 | 4 | Egzamin |
Moduły podlegające wyborowi przez studenta:
- przedmioty ogólnouniwersyteckie w wymiarze 9 ECTS
- lektoraty języka nowożytnego w wymiarze 8 ECTS
- egzamin certyfikacyjny z języka obcego w wymiarze 2 ECTS
- wychowanie fizyczne w wymiarze 0 ECTS
- specjalizacje zawodowe w wymiarze 31 ECTS
- seminaria licencjackie w wymiarze 10 ECTS
- praktyki kierunkowe w wymiarze 2 ECTS
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 62 ECTS.
- Efekty kształcenia realizowane są w trybie rocznym.
- Liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z obszaru nauk społecznych: minimum 5 ECTS. Punkty te student musi uzyskać na zajęciach z puli przedmiotów ogólnouniwersyteckich lub na zajęciach z psychologii i dydaktyki ogólnej (pedagogiki) w ramach specjalizacji nauczycielskiej albo glottodydaktycznej.